Reparatie VNT Turbo’s
In praktisch elke moderne diesel auto vinden we tegenwoordig een VNT turbo. In tegenstelling tot een gewone turbo met vaste schoepen heeft deze verstelbare schoepen. Vaste schoepen leveren bij een stijgend toerental meer lucht en een hogere druk. Het nadeel van deze vaste schoepen is dat deze bij lage toerentallen te weinig lucht en druk leveren, en bij hoge toerentallen te veel. Het beste is om bij ieder toerental een even grote druk te hebben. Hiervoor zijn verstelbare schoepen uitgevonden. Door de stand van de schoepen te veranderen, kun je er voor zorgen dat bij een laag toerental voldoende druk beschikbaar is, terwijl bij een hoger toerental door het veranderen van de stand van de schoepen, de druk niet te hoog wordt.
De stand van de schoepen wordt versteld door een stang die verbonden is met een onderdrukdoos. De onderdruk op de drukdoos wordt geregeld door een klep, en deze wordt weer aangestuurd vanuit de ECU waar het turbodruk signaal ook binnenkomt. Fouten door bijvoorbeeld het vast zitten van de schoepen worden opgeslagen in de ECU, en er kan dan een noodloop in werking treden.
Wanneer de variabele schoepen niet goed versteld worden (slechte N75, variabele schoepen
gaan stroef of zitten vast) kan het dus voorkomen dat de turbodruk bij bepaalde toerentallen
te hoog of te laag is, er worden dan fout(en) in de ECU opgeslagen (o.a. 00575, 01262,
17958, 17963, 17964, 17965). Bij een te grote afwijking van de gevraagde turbodruk
treedt dan de noodloop in werking.
REINIGEN + AANPASSEN TURBO COMPLEET :
REINGEN + AANPASSEN TURBO INCLUSIEF MONTAGE :
€ 175,-
vanaf € 325,-